Nezaradené

Tŕňová koruna Krista

Gleb Chesnokov

Tŕňová koruna Krista

„Je to zázrak: v katedrále Matky Božej v Paríži je uchovaná jedna z najväčších relikvií kresťanstva – tŕňová koruna Spasiteľa. Práve tá, ktorú vojaci položili na hlavu Ježiša Krista, aby zväčšili jeho utrpenie.“ (Andrej Tarkovsky)

  • 3. mar 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 6 929x
  • 51
Hrdinovia alebo zbabelci?

Gleb Chesnokov

Hrdinovia alebo zbabelci?

Videli ste? Britskí vojenskí námorníci vyšli na more kvôli vojenským hliadkam, aby postavili preponu pre možný kontraband. Aby cez iratské a neutrálne vody sa do Iraku nedostali teroristi, zbrane, drogy,... V tomto momente sa k nim priblížil vojenský motorový čln. Ďalej. Námorníci bez akéhokoľvek odporu sa vzdali a naďalej bez zdráhania plnili všetky požiadavky Iránčanov, ktorí ich zajali. Iránčania ich pustili a doma ich vítali ako hrdinov. Otázka. Keď to boli hrdinovia, ako sa musia správať zbabelci? A čím sa odlišuje hrdinstvo od zbabelosti? A čím sa odlišuje ozbrojený námorník pri výkone služby od bezbranného obyvateľa, ktorý sa nemôže brániť?

  • 13. apr 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 674x
  • 58
Nezvyčajná anatómia. Ruky

Gleb Chesnokov

Nezvyčajná anatómia. Ruky

Ruky rastú z človeka tak nezmyselne, tak navonok, že aj doteraz vyvolávajú u mnohých obavy a nepotrebné domienky. Napr. najmä romantici nevnímajú ruky ako končatiny a myslia si, že sú to zostatky vtáčej minulosti ľudí. Ruky umiestnené po bokoch človeka sa akoby podobajú na krídla. A keď by nebola evolúcia, človek by mohol ostať opereným ako pelikán, mohol by mávnuť a vzlietnuť nad každodenné problémy a letieť tam, kde je šťastie.

  • 28. mar 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 204x
  • 0
Nezvyčajná anatómia. Hlava

Gleb Chesnokov

Nezvyčajná anatómia. Hlava

Anatómia je kráľovná vied v nesprávnej predstave človeka o sebe samom. Len vďaka anatómii je ľahké sa presvedčiť, že si korunou civilizácie, najdokonalejší tvor, ktorý na rozdiel od kengury môžeš samostatne hrať na saxofóne, rokovať v parlamente a variť polievky. Dobré vedomosti v anatómii vedú človeka k najvyšším vrcholom poznania sveta. Stačí seba len narýchlo poobzerať, alebo zo zvedavosti poškrabať niektorý orgán, a hneď človeka začína zaujímať odkiaľ rastie, načo je potrebný a keď sa niečo stane, ako sa používa. Navrhujem pozrieť sa na anatómiu človeka detailnejšie, zaujímavejšie, aby sme našli v sebe pred tým neznáme dary. Alebo naopak, vôbec na to zabudnúť, aby o nás nikto nič zlé nemohol povedať. Samozrejme, začneme hlavou...

  • 27. mar 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 766x
  • 0
Umierajúca žurnalistika

Gleb Chesnokov

Umierajúca žurnalistika

Viditeľná degradácia žurnalistiky – výsledok celosvetovej krízy profesie, ktorá je znásobená cieľovými politickými pohnútkami moci pre pokryvenie informačného priestoru v koristných cieľoch. Profesie sa rodia a zomierajú. To je normálne. Teraz pred našimi očami zomiera (a to neznamená, že musí zomrieť) druha najstaršia profesia, a pritom prvú nič neohrozuje. Jednoducho telesnej prostitúcii je jednoduchšie uspokojiť hriešne pudy človeka než naplniť jeho duševné túžby. Ťažšie a ťažšie sa v žurnalistike predáva čestná práca, príčiny sú rôzne: politické, ekonomické, sociálne.

  • 26. mar 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 410x
  • 20
Keď Boha volám po mene

Gleb Chesnokov

Keď Boha volám po mene

Držím v rukách jeden z prvých exempárov novej knihy Brata Šavla „Moje lepšie ja“. Vonia tlačiarenskou farbou. Držím v rukách „Ruky“ Saudka, ktorý ilustroval túto zbierku básní. Vydavateľ uviedol, že je to poézia – je to tichý, veľmi osobný rozhovor. Mních sa rozpráva s Bohom. Prečítal som túto knihu dosť rýchlo, potom som ju prečítal ešte niekoľko krát, pretože každého z nás sa denno-denne týka téma, ktorej je ona venovaná.

  • 23. mar 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 491x
  • 10
KGB má vlastný chrám.

Gleb Chesnokov

KGB má vlastný chrám.

V Rusku hovoria, že príslušníci KGB nenosia kríž. V tom zmysle, že v Boha neveria a nemajú ho o čo prosiť, všetko dosiahnu sami. Ale v poslednom čase Boh pre KGB najskôr asi existuje. Majú svoj kostol, v ktorom sa modlia a pozorne ho strážia. A ako pekne sa kostol volá – Chrám Sofie múdrosti! Všetko je tam tak, ako musí byť: bezpečnostné kamery, ľudia v uniforme a naviac samotná budova stojí na Lubijanke.

  • 22. mar 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 394x
  • 9
Vzťah Cirkvi a štátu v Rusku - Záver

Gleb Chesnokov

Vzťah Cirkvi a štátu v Rusku - Záver

V prvých rokoch vlády Vladimíra Putina neboli jasné vzťahy medzi Cirkvou a štátom, ktoré vznikli počas Borisa Jeľcina, sa aj tak nestali viacej konkrétnejšími, Cirkev sa stala viac lojálna k vláde, ale nestala sa viacej riadenou zo strany štátu. Politická moc v malej miere reálne používa Cirkev pre svoju legitimáciu, ale aj Cirkev dostáva od štátu skôr symbolickú, než reálnu podporu. Je veľmi známy model, podľa ktorého putinova vláda sa rozvíja smerom k autoritatívnemu režimu s pravoslávno-patriotickou ideológiou, a pravoslávna Cirkev ticho víta vývoj a ma nádej na návrat do revolučného postavenia Cirkvi.

  • 21. mar 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 094x
  • 0
Je Cirkev „kolektívnym oligarchom“?

Gleb Chesnokov

Je Cirkev „kolektívnym oligarchom“?

Ôsma časť publikácie "Vzťah Cirkvi a štátu v Rusku". Zaujímavým je model, ktorý je vykreslený politológom Alexandrom Soldatovym.

  • 20. mar 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 085x
  • 5
Vyčovanie náboženstva v školách.

Gleb Chesnokov

Vyčovanie náboženstva v školách.

Siedma časť publikácie "Vzťah Cirkvi a štátu v Rusku". Jeden smer, na ktorom Cirkev má reálne úspechy, je výchova a vyčovanie náboženstva v štátnych školách.

  • 19. mar 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 835x
  • 14
Cirkev. Vplyv na spoločnosť.

Gleb Chesnokov

Cirkev. Vplyv na spoločnosť.

Šiesta časť publikácie "Vzťah Cirkvi a štátu v Rusku". Posilnenie statusu RPC v spoločenstve je možné nie len cestou zabezpečenia zákonodárnych privilégií alebo diskrimináciou iných náboženských organizácií – to všetko je len zabezpečenie lepších podmienok pre seba. Dôležitejšie sú praktické možnosti cirkvi zabezpečiť vplyv na spoločnosť.

  • 19. mar 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 132x
  • 0
Antikatolícka kampaň

Gleb Chesnokov

Antikatolícka kampaň

Piata časť publikácie "Vzťah Cirkvi a štátu v Rusku" Pokiaľ pravoslávna Cirkev nedosiahla vzájomné pochopenie so štátom v otázke špeciálneho statusu pre seba, sú dobrými partnermi v utláčaní tzv. totalitných siekt. Zatiaľ neexistuje žiadne spoločenstvom uznané kritérium odlišujúce totalitné sekty od deštruktívnych, a to znamená, že neexistuje ich žiaden oficiálny zoznam. Spoločnosť uznáva, že podobné organizácie existujú a ich pôsobenie treba ohraničiť a kontrolovať. Ale bez presného kritéria celá táto téma stráca zmysel, pretože nie je jasné, čo je špecifickým porušením práva, alebo tie precedenty sú už uvedené v trestnom práve. Cirkev a štát schvaľujú rezolúciu a upozorňovanie na konkrétne spoločenstvá. Principiálne novou sa stala téma antikatolíckej kampane, ktorá začala od rozhodnutia Svätej Stolice reorganizovať svoje administratúry v Rusku na cirkevnú provinciu so štyrmi plnoprávnými diecézami. Už na druhý deň po vyhlásení tohto rozhodnutia (12. februára 2002) RPC vystúpila s veľmi kritickým prejavom, v ktorom reorganizácia diecéz bola pomenovaná ako útok na „kánonické teritórium“ RPC a pokračovanie v politike prozelytizmu.

  • 16. mar 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 628x
  • 71
„Tradičné“ a ostatné. Cesty realizovania rozdielov.

Gleb Chesnokov

„Tradičné“ a ostatné. Cesty realizovania rozdielov.

Štvrtá časť publikácie "Vzťah Cirkvi a štátu v Rusku" Kvôli úpornej opozícii vlády diskusia o dvoch projektoch koncepcii štátno-náboženských vzťahov bola bezperspektívna. 21. novembra 2001 metropolita Kyrill sa neočakávane vyjadril proti revízii zákona „O slobode svedomia a o náboženských spoločenstvách“. Tak isto ako aj Sebencov, metropolita Kyrill to motivoval nežiadanosťou rozrušenia dosiahnutého spoločenského kompromisu. Patriarchia sa nevzdala myšlienky dosiahnutia osobitného štatútu zákonodarnou cestou. Namiesto pripomienok ku zákonu sa RPC zdalo ľahšie prijať osobitný zákon. Táto myšlienka sa stala hlavnou na konferencii „Štát a náboženské organizácie. Konceptuálne základy vzťahov na príklade centrálneho federálneho regiónu.“ (25. januára 2002). Na nej metropolita Kyrill a mufti Talgat Tadžuddin vystúpili proti cudzokrajným misionárom a za špeciálny status a osobitnú rolu v štáte „tradičných náboženských organizácii“.

  • 15. mar 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 933x
  • 0
Patriarchia. Źiadané postavenie v spoločnosti

Gleb Chesnokov

Patriarchia. Źiadané postavenie v spoločnosti

Tretia časť publikácie "Vzťah Cirkvi a štátu v Rusku" Konkrétne kroky po transformácii pravoslávia v nacionálnu ideu vyzerajú ako redukcia náboženstva ku ideológii. Aby dosiahli skutočných úspechov v tejto sfére, treba sa zaručiť formálnou spoluprácou štátu. Formy spolupráce môžu byť rôzne. Počas 90. rokov patriarchia odporovala myšlienke formálneho zrastania so štátom. A keby to aj malo hocaký názov: symfónia alebo zoštátnenie, odporuje tomu i teraz. Z druhej strany, v patriarchii vždy boli vysokopostavení funkcionári, ktorí vystupovali za čo najužšie spojenie Cirkvi so štátom.

  • 14. mar 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 026x
  • 0
Patriarchia. Ideologická pozícia.

Gleb Chesnokov

Patriarchia. Ideologická pozícia.

Druhá časť publikácie "Vzťah Cirkvi a štátu v Rusku" Moskovská patriarchia sa priamo nemieša do politických procesov. Základnou prioritou vo vzťahu k štátu je lobbing cirkevných záujmov. Nástroj lobbingu ako politické zasahovanie je pre cirkev nedostupný a rovnako aj nebezpečný. Cirkev môže priamo predkladať vláde svoje ideologické predstavy a v tejto pozícii priťahovanie priaznivcov a konfrontácia s oponentom je už možná. Pritom zostáva politické riziko, ale cirkev nemôže neprejavovať svoju nezávislosť, ináč by prestala byť spoločenskou silou v očiach všetkých a medzi nimi aj v očiach štátu. Na jubilejnom biskupskom koncile v auguste 2000 boli prijaté deklarácie vyvolávajúce v Kremli silné protesty. Cirkev vyhlásila, že si nárokuje právo na reštitúciu predrevolučného cirkevného majetku a môže vyzvať veriacich na nepoddanie sa štátu, najmä keď vláda nabáda ku páchaniu ťažkého hriechu, napr. vystúpenie z cirkvi. Vtedy bolo metropolitovi Kyrillovi dosť ťažko upokojiť negatívne predstavy v prezidentskej kancelárii.

  • 13. mar 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 389x
  • 2
Vzťah Cirkvi a štátu v Rusku - Úvod

Gleb Chesnokov

Vzťah Cirkvi a štátu v Rusku - Úvod

Vladímr Putin prijal od svojho predchodcu nie veľmi usporiadané vzťahy medzi štátom a náboženskými organizáciami. Upevnila sa mienka, že štát počas Borisa Jeľcina mal osobitné vzťahy s ruskou pravoslávnou cirkvou moskovského patriarchátu (RPC), na rozdiel od iných jurisdikcií. Viditeľné bolo aj upieranie nových náboženských hnutí a nielen nových, ale aj tých, ktoré neboli v Rusku natoľko rozšírené. Islam, ortodoxný judaizmus a budhizmus v jeho tradičnom vyznaní špecifickom pre Rusko mali od štátu priaznivú neutralitu. Určite štát bol pripravený vyzdvihnúť Islam, ale to mu zabránilo rozdrobenosť moslimskej náboženskej vrchnosti.

  • 12. mar 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 063x
  • 15
Prečo sme za to zodpovední, veď my sme vtedy neboli?

Gleb Chesnokov

Prečo sme za to zodpovední, veď my sme vtedy neboli?

Aké to je padnúť pod ťarchov cudzích hriechov, hriechov celého sveta? On padol nielen preto, že vtedy niektorí z ľudí naplnení zlobou ho zahubili. On padol naším pričinením, kvôli každému z nás. Každý z nás má časť zodpovednosti za to, čo sa vtedy stalo. Za to, že Boh nemohol ďalej znašať naše hriechy, osamelosť, trápenie, stal sa kvôli tomu človekom a vošiel do sféry utrpenia. Za to, že nenašiel takej lásky, takej viery a takej odpovede, ktoré by zachránili svet a urobili nemožnou tú tragédiu, ktorú my voláme krížovou cestou.

  • 26. feb 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 857x
  • 5
Pápež v Turecku

Gleb Chesnokov

Pápež v Turecku

Svetové média sa pripravovali na návštevu pápeža Benedikta XVI. do Turecka skoro ako na najväčší škandál roka: pápež, ktorý si prednedávnom dovolil citovať protimoslimský výrok byzantského cisára. Radikálni islamisti ukazovali na televíznych obrazovkách dlhé zoznamy podpisov tých, ktorí nechceli vidieť pontifika v Istanbule. Pripravovali sa masové protestné demonštrácie. Špeciálne nácviky tureckých bezpečnostných služieb. To všetko bol vynikajúci televízny obraz.

  • 13. dec 2006
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 956x
  • 4
Čo si prajete od Ježiška k Vianociam?

Gleb Chesnokov

Čo si prajete od Ježiška k Vianociam?

Ako darček som dostal osobný list od Kataríny Kolníkovej, ktorý píše Ježiškovi. Spomenul som si, že pred niekoľkými rokmi som čítal knihu amerického spisovateľa Stuarta Hampla. Boli to milé vety z listov od malých detí, písaných Bohu. Neskoršie boli podobné knihy vydané v Rusku, Izraeli, Lotyšsku, Česku a na Slovensku. Tieto knihy nevznikli náhodou. Ich hrdinovia žijú spolu s nami, neuvedomujú si pritom, že sú tvarou nášho života. Oni majú svoj svet. Vlastný. Svet, od ktorého sa neustále a bez obzretia vzďaľujeme. Nám sa zdá, že sa stávame múdrejšími, ale zabúdame, že len deti si tykajú s večnosťou. Chcem sa s vami podeliť o vybrané prosby detí k Bohu, autogram herečky Kataríny Kolníkovej a odpovede na moju otázku: „Keby ste písali list Bohu, čo by ste poprosili od Ježiška na Vianoce?“

  • 11. dec 2006
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 661x
  • 0
Čo vynášame v „public“?

Gleb Chesnokov

Čo vynášame v „public“?

Profesionálny politik žije akoby za fluido-nepreniknuteľným sklom. Jeho politický obraz (čo o ňom rozprávajú a píšu) v podstate žije oddelene od neho. Boli časy, keď na uzavretých párty v rozkošných moskovských hoteloch som ich veľakrát pozoroval spokojne sa baviacich s pohármi v rukách. Sýti ľudia, vydarený život. V tých momentoch nimi agitovaní ľudia sa zrážali na uliciach. Spočiatku ma to šokovalo. Potom som pochopil, že je to pravidlo hry.

  • 2. máj 2006
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 245x
  • 2
Skryť Zatvoriť reklamu