Ráno v Banskej Bystrici


Do čela osobného vlaku "František Giertli" sa postavil "Malý Býček" 422.0108, ktorý sa len pred tromi dňami vrátil z Prebúdzania Katky v Košiciach.

Detail na predný reflektor a tabuľu s označením rušňa

Neodmysliteľný doprovod robil "pare" požiarny vlak v čele s nablýskaným zvolenským "okuliarnikom" 754.069

Paru však neobdivovali iba tí najmenší, zaspomínať si prišli i tí skôr narodení...

Súčasťou vlaku i celého programu bol "Strom poznania", prepravovaný na plošinovom vozni

Hadice z cisternového vozňa požiarneho vlaku napĺňajú vodojemy "Býčka"

Diesel a takto dýmiaci? Nie...len šikovne skrytý parný rušeň

Para bola ozaj všade...

Smerová tabuľa ohlasovala odchod vlaku s miernym meškaním. Do cieľovej stanice sme si ho s malým navýšením udržali, čo však vôbec nenarušilo náš program. No pravidelnú dopravu iných vlakov áno...


Hrad v Slovenskej Ľupči dostal tú česť aspoň takýmto spôsobom zapózovať s časťou nášho vlaku

Keďže vlak bol uvedený aj v knižnom cestovnom poriadku ŽSR, zastavoval ako bežný osobný vlak v staniciach a zastávkach na prechádzanej trase a platila v ňom bežná tarifa Železničnej spoločnosti.

V Podbrezovej križujeme s protismerným osobným vlakom, ktorý si na náš príchod musel trochu počkať.

Príhodné okamihy využíva posádka rušňa na kontrolu a "udobrovanie" svojho zverenca. Najmä kompresor potreboval častejšie "poklepať".


Deťom však k spokojnosti nechýbalo viditeľne nič

Chvatimech. Na prvý pohľad zastávka ako každá iná na železničnej sieti. Táto je však výnimočná tým, že raz za rok, práve na prvého mája, ide vlak osobnej dopravy po normálnerozchodnej koľaji z nej odbočujúcej až do Hronca. Okrem nej sa v blízkosti zastávky ŽSR nachádza aj východzia stanica Čiernohronskej železničky, ktorá je pozostatkom po rozsiahlom systéme lesných železníc v údolí Čierneho Hronu a priľahlých dolín.

Výhybka je prestavená a vlak sa môže vydať na dvojkilometrovú jazdu do konečnej zastávky - Hronec zlieváreň.


Aby bola jazda ozaj výnimočná, v úseku Chvatimech - Hronec bola organizátormi akcie pripravená súbežná jazda normálnerozchodného parného vlaku a úzkorozchodného motorového vlaku, ktorá sa perfektne vydarila.

Jeden z mnohých rozdielov medzi normálnym a úzkym rozchodom približujú najbližšie dve fotografie. Na prvej je časť narážacieho ústrojenstva osobných vozňov "normálneho vlaku", teda s rozchodom 1435 mm.

Úzky rozchod (v tomto prípade 760 mm) má spriahadlo aj nárazník v jednom celku

Ako tichý násled za vlakmi na súbežnej jazde išla táto "perla" medzi vozidlami Čiernohronskej železničky, pekne zreštaurovaný motorový vozeň z roku 1939.


Atmosféra ľuďmi zaplaveného koľajiska v Hronci



Na prvom vozni za rušňom práve prekladajú Strom poznania z parného vlaku. Strom bude pokračovať v ďaľšej ceste do Vydrova.

Výpravca vypravuje prvý vlak cez Čierny Balog do Vydrova. Aj napriek nápisu na bunde išiel plne v réžii motorovej trakcie...

Chviľu za ním sa vydáva do rovnakého cieľa aj druhý vlak. Trasu dlhú 12 kilometrov zvládne za približne hodinu jazdy tomu primeranou rýchlosťou.

Odbočka Svätý Ján. Koľajou na fotografii dole sa vydávali vlaky pre drevo do Kamenistej doliny, ktorá tvorila najdlhšiu 23,5 kilometrovú odbočku bývalej Čiernohronskej lesnej železnice. Celková dĺžka siete úzkorozchodných lesných železníc patriacich pod Správu lesných závodov v Čiernom Balogu a Hronci predstavovala takmer 132 kilometrov. Pravidelná každodenná prevádzka prebiehala v rokoch 1909 až 1982.

Pred bránami Lesníckeho skanzenu vo Vydrove

Vlak doviezol svojich cestujúcich do cieľa svojej cesty - doliny Vydrovo, a tí sa už ponáhľajú na program.


Pri slávnostnom otvorení tohtoročnej sezóny Lesníckeho skanzenu vo Vydrovskej doline a súčasne i pravidelnej sezónnej prevádzky Čiernohronskej železnice, sa k slovu dostala aj ministerka pôdohospodárstva Zdenka Kramplová. Nemohla si ujsť príležitosť zasadiť Strom poznania.

Nechýbal kultúrny program


V úsek dlhom dva kilometre zo skanzena až na konečnú do doliny nejazdia pravidelné muzejné vlaky, no záujemcovia si môžu objednať zvezenie na motorovej drezine.

Kto by mal vlakov už vyše hlavy, v zálohe nájde aj takýto dopravný prostriedok. Inak v minulosti ideálne približovadlo drevnej hmoty k najbližším nákladiskám lesnej železničky...

Na záver tejto vydarenej akcie ešte zopár pohľadov do priestorov železničky v Čiernom Balogu

Súprava "úzkeho" vláčika sa vydáva znova a znova do Vydrova ponad potok, ktorý dal celej železničke jej názov.

Miestnym obyvateľom asi nikdy nezovšednie

A úspešný návrat naspäť do Balogu

Prišlo aj na fotku pred motorovou "RÁBOU"
