Magdaléna Matejková
Ráno vo vlaku
Stanica je plná mladých ľudí, ktorí sa náhlia oboma smermi, tí, čo pricestovali do hlavného mesta a tí, čo odchádzajú.
Vyzradia ma moje príspevky na blogu. Zoznam autorových rubrík: Krátky príbeh z Afriky, Afrika, Osobné, Krátky príbeh, Skutočný príbeh, Ázia, Súkromné, Nezaradené
Stanica je plná mladých ľudí, ktorí sa náhlia oboma smermi, tí, čo pricestovali do hlavného mesta a tí, čo odchádzajú.
Do vlaku nastúpila asi devätnásťročná dievčina, skôr vbehla, bolo vidieť, že ledva stihla spoj.
Ležím v nemocnici, som tretí deň po operácií hlavy, našťastie nezhubného nádoru, ktorý mi zatemňoval mozog. Ale nie všetci majú toľké šťastie. Moja mladšia sestra toto šťastie nemala.
Len čo prekročíte rwandsko-ugandské hranice, zistíte, že ste opäť v pravej Afrike. Trošku neporiadok, ľudia už tak nepracujú, ale viac sa smejú, no aj viac špekulujú.
Rwanda je najzvláštnejšou africkou krajinou, akú som mala možnosť vidieť. Oproti iným krajinám je tu čisto, nepoužívajú sa igelitové tašky ani vrecká, a preto nevidieť farebné igelity, rozfúkane kade-tade.
Šikovní zjednávači nás na kensko-ugandských hraniciach za malý poplatok dostali pomerne rýchlo cez dlhú kolónu kamiónov a nepochopiteľnú trmu-vrmu. Sme v Ugande, cesta je dobre udržiavaná, takmer bez áut.
Po dvojdňovej ceste z Kene cez Ugandu sme sa na večer dostali na križovatku hraníc medzi Rwandou, Ugandou a Kongom (Demokratická republika Kongo). Napriek tomu, že sa už pomaly stmievalo, vládol tu čulý africký ruch.
Prvý výlet s Petrom sme sa v daždi neúspešne štverali na Sloniu horu, zabárali nohami do blata a občas po zadku zošmykli do neznáma. Navyše skupina sa dezorganizáciou rozdelila na dve, jedna zablúdila, druhá nevládala dôjsť do cieľa, pretože sme mali v skupine desaťročného chlapca, ktorý sa ledva vliekol, a hendikepovanú ženu. Prerážala som hustý porast so sklonenou hlavou, jednak aby mi niečo nepichlo do očí a tiež, aby som videla kam šliapem, lebo každý krok mohol skončiť vytknutým členkom. Na to, že ozbrojený sprievodca, čo nás mal chrániť pred byvolmi, ktorí tu žijú v hojnom množstve, bol v nedohľadne, pretože ratoval čaptajúcu pani, som sa snažila radšej nemyslieť.
Kenské jazero Baringo leží v lone Východoafrickej priekopovej prepadliny (Great Rift Valley), ktorá sa ťahá od Sýrie až po Mozambik a meria približne 5000 kilometrov. Odborné články hovoria, že jej šírka sa pohybuje v rozsahu 30 až 100 kilometrov. Avšak keď sa veziete člnom po Baringu, jasne vidíte, že tu je šírka prepadliny značne užšia.
Pravdivý príbeh o levici Elze, ktorý bol natočený podľa románu Joy Adamsonovej Volanie divočiny si pamätá skôr staršia generácia. Určite aj dnes by to bol film s jedinečnou tématikou. Pamätám si ho ako čierno-biely, v čase jeho premiéry sme v Československu ešte nechyrovali o farebnej televízii. No napriek tomu, že nefarebnosť ubrala na krásnych scenériách prírody, zanechal v divákoch nezabudnuteľné zážitky.
Zo Shegaru do výšok! Po neodmysliteľnej a veľmi dôkladnej vnútroštátnej pasovej kontrole nás povytriasalo na prašných serpentínach pri stúpaní na horské sedlo Pang La (5200 m.n.m). Znenazdajky sa pred nami objavila úžasná panoráma Himalájí s Mount Everestom, Lhotse a Nuptse. Vľavo sa týčila Makalu a vpravo masív Cho Oyu, kde pred niekoľkými rokmi zahynul aj slovenský horolezec. Fúkal silný studený vietor, ktorý sa tu v neskoré popoludnie vždy udomácni. Pár záberov a opäť serpentínami dole v ústrety najvyššej z osemtisícoviek!
Za Lhasou sa nám krajina otvára do pustého hornatého kraja, ktorý medzi kopcami ukrýva modré jazerá, riečky aj skromné obydlia Tibeťanov, no hlavne biedu v tvárach ľudí, ktorých poskromne stretávame.
Starosti s našou cestou do Tibetu sa začali oveľa skôr ako cesta samotná. Čínska vláda robí problémy s vydávaním cestovných povolení do Tibetu pre určité skupiny zamestnaní, a tak na prvý pokus zamietla povolenia aj nám. Nevzdávali sme sa, na druhý pokus sme trošku zaklamali a nakoniec to vyšlo! Síce na poslednú chvíľu, ale risk stál za to. A tak naša malá skupina pokračuje v spoznávaní himalájskej krajiny, tentoraz z inej strany.
"Namaste!", čo znamená v nepálčine "Dobrý deň!", ale aj "Dovidenia!", takto na nás pokrikovali už na letisku a všade na ulici. Nepálčania nám boli od začiatku sympatickí. Sú milí, veselí a myslím, aj celkom inteligentní.
Južná Afrika nie je Afrika. No, ale to by bolo asi silné tvrdenie, na to, že som navštívila len Kapské Mesto a jeho okolie. Bol to taký môj malý sen vidieť Kapské Mesto, odkedy som ako dieťa čítala o fešákovi profesorovi Christianovi Barnardovi, ktorý tu na cípe veľkej Afriky uskutočnil prvú transplantáciu srdca v decembri 1967. Napriek tomu, že som už predtým čo-to počula a čítala o meste na pobreží Atlantického oceánu, bolo všetko čo sa udialo v nasledujúcich piatich dňoch nadmieru prekvapujúce.
Koncom novembra 1989 sa stala Nigéria našim novým domovom. Bolo to úžasné, zo zimy sme sa presunuli rovno do nekončiaceho leta. More, teplo, tropická záhrada a usmievaví černoškovia. Deti zatiaľ nemali novú školu, takže bonus navyše, prázdniny v čase, keď sa ich vrstovníci trápili úlohami, písomkami a skorým ranným vstávaním.
Africká železnica, ktorú preslávila literárna i filmová tvorba, v dnešných dňoch čerpá hlavne zo svojej zašlej slávy. No predsa, aj dnes sa môžeme po nej previezť z prístavného mesta Mombasa do Nairobi a pokračovať ďalej do mesta Kisumu k Viktóriinmu jazeru. Vlak kvôli rôznym technickým problémom premáva iba dvakrát do týždňa a trasa päťsto kilometrov z Mombasy do Nairobi trvá pätnásť hodín, niekedy aj viac. Z toho vyplýva, že cestovať po nej je vlastne luxusom. Kto si dnes môže dovoliť venovať toľko času na takú relatívne krátku vzdialenosť? Lenže toto nie je hocijaká železničná trasa. Vlak má prirodzene prvú triedu, kde sa dá pohodlne vyspať a na dôvažok (a to nielen z prvej triedy) môžete pozorovať krásnu africkú prírodu so žirafami, zebrami, či antilopami popri trati. Ak sa zvieratá rozhodnú pásť priamo na trati, vlak zastaví a určený zamestnanec uteká palicou rozohnať stádo, potom sa pokračuje ďalej.
V minulosti za socializmu sme neboli naučení žiadať zľavu na tovare či poskytnutej službe. Dnes takáto možnosť existuje a chyba každého, kto ju nevyužije. V krajinách tretieho sveta je to bežná vec, dokonca to obchodníci očakávajú, patrí to ku koloritu predaja. Aj my sme sa už naučili, že keď ideme do Turecka, Egypta, Thajska či Afriky, treba sa jednať.
Zostávali nám tri dni do konca nášho pobytu, už sme nemali žiaden fixný program, a tak sme nedeľu strávili potulovaním sa po meste, po miestnych trhoch a nakupovaním suvenírov. Nasledujúci deň sme si prenajali auto a rozhodli sme sa preskúmať oblasť na sever od Kota Kinabalu.
Miestnym autobusom sme sa prepravili do Semporny. Malé rybárske mestečko, ktoré okrem rybolovu sa živí aj ako lacnejšia základňa pre potápačov. V okolí je veľké množstvo malých korálových ostrovov, na ktoré sa denno-denne zo Semporny prepraví veľa turistov, ktorí chcú ušetriť na nehorázne drahom ubytovaní na ostrovčekoch. To bol aj náš plán a hneď prvý deň sme išli na jednodenný výlet na ostrov Sibuan.