
Ivan Sýkora + foto)" author=" " />
Pôvodne som o štúdiu navysokej škole mimo Slovenska či Čiech neuvažoval. Možnosti dostať sa počasštúdia na stáže a pod. sú predsa čoraz lepšie, ale náhle sa objavilaatraktívna príležitosť...
Dánska vláda dáva dôraz nainternacionalizáciu štúdia, čo prirodzene obohacuje akademické prostredie. ZároveňDánsko všeobecne patrí medzi krajiny so vzdelávacim systémom na vysokej úrovni.Jedným z dopadov politiky štátu je, že štúdium pre obyvateľov členskýchštátov Európskej únie je bez priamych študíjnych poplatkov - aj vďaka tomu sav Dánsku stretá mnoho študentov z rôznych krajín (v konečnom dôsledkyaj mimo EU), ktoré reprezentujú pestrú paletu kultúr, jazykov, zvykov...
Inými slovami, bolo miponúknuté štúdium v medzinárodnom prostredí, samozrejme v angličtine,v zaujímavej krajine s vyspelou spoločnosťou. Osobne ma napríklad oslovujemeproblematika efektivity práce, pričom severské krajiny, Dánsko nevynímajúc,patria medzi najefektívnejšie na svete.
Veľmi doležitým je pre mňa ajspôsob, akým štúdium prebieha. Okrem „klasických“ univerzít, sú možnostištudovať na akadémiách, ktorých hlavné zameranie jena prax – reálny život, reálne problémy a potenciálne požiadavkyv danej oblasti. Vyučovací proces prebieha ako „stredoškolské“ hodiny naSlovensku v triedach, pričom počas hodín sa veľký dôraz kladie napraktické príklady a prácu na rôznych projektoch a zadaniach v malýchskupinkách.
S mojim záujmomo prácu v „biznise“ zameranie na prax, práca na projektocha riešení problémov v tíme predstavuje veľmi doležitú súčasťvzdelávania.
Vyučované predmety (napr.Financial Management, Business Law, Organization and Logistics) sú zamerané najednotlivé oblasti spoločností, nie „akademicky“, ako sme zvyknutí naSlovensku. Tri základné stupne štúdia pôsobia tiež veľmi sympaticky - know about (vedieť), haveskills in (mať zručnosti) a bequalified for (byť schopný). Každý predmet má určené penzum informácií, sktorými musia byť študenti schopní pracovať a následne ich praktickyvyužiť.
Ďalším základným pilierom vyučovaciehoprocesu je príjemná neformálnosť a otvorený prístup učiteľov – je očakávané, žeobidve strany sú kritické a snažia sa riešiť potenciálne problémy.
Jedným z tradičnýchargumentov v prospech zahraničných škôl je materiálne zabezpečenie, ktoréje samozrejme na vysokej úrovni. Naša škola bola nedávno modernizovaná a ajz tohto dôvodu bol na začiatku školského roka na návšteve dánsky premiér.
Pre mňa osobne snáď najatraktívnejšoučasťou štúdia na akadémii v Dánsku je tzv. Internship- pracovná výmena. Prebieha počas troch mesiacov záverečného - štvrtéhosemestra štúdia vo vybranej spoločnosti – či už dánskej alebo medzinárodnej - ajv rámci domácej krajiny. Táto výmena, okrem vynikajúcej možnosti spoznaťako reálne fungujú spoločnosti a overenia nadobudnutých teoretickýchvedomostí, predstavuje možnosť vrátiť sa počas štúdia na Slovensko, získaťcenné kontakty a predovšetkým neoceniteľné skúsenosti. Na základe tejtovýmeny sa vypracováva záverečná správa, ktorá umožňuje ukončiť štúdium na školea získať právo používať titul AP in Marketing Management.
Súčasný kreditný systémv EÚ zároveň umožňuje pokračovať v treťom ročníku bakalárskeho štúdiaprakticky na všetkých univerzitách v rámci členských štátov Únie. Našaškola má aj partnerské univerzity - samozrejme v Dánsku, potom v Anglickuči ďalších krajinách. Je pochopiteľné, že dokončiť štúdium bakalárskeho stupňav zahraničí je atraktívnejšie ako na slovenských univerzitách. Napríklad,neďaleká univerzita v Aarhuse sa nedávno dostala medzi TOP 100 univerzítna svete.