Betónové lode

Nech už to znie akokoľvek neuveriteľne, betónové lode majú už vyše 160 ročnú históriu a aj keď sa dnes vyrábajú len zriedka, ešte stále neskončili na smetisku dejín a možno ich čas ešte len príde.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (21)

História betónových lodí siaha až do roku 1848, keď vo Francúzsku Joseph Louis Lambot postavil prvý čln z betónu nanášaním cementovej malty na oceľovú sieť. O šesť rokov neskôr získal aj oficiálny patent na stavbu lodí z betónu pod názvom fericiment (názov ferrocement sa v anglicky hovoriacich krajinách používa dodnes v oblasti výstavby lodí z vystuženého betónu). Prvý betónový čln slúžil 60 rokov.

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Prvá betónová loď s vlastným motorom bola postavená Carlom Gabellinim v roku 1896 a v roku 1912 bola na Labe v Drážďanoch spustená na vodu prvá betónová plachetnica, no a pár rokov neskôr sa vo Veľkej Británii objavili nákladné člny schopné previesť až 1400 ton nákladu. Betonáž takejto lode je znázornená na nasledujúcom dobovom obrázku:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
Obrázok blogu

Ďalším míľnikom bol rok 1917 keď bola postavená prvá betónová loď schopná plavby po oceáne, ktorej autorom je Nór N. K. Fougner. Loď Namsenfjord mala dĺžku takmer 26 metrov a vážila cca 400 ton. Táto loď mala nielen technický, ale aj značný ekonomický úspech čím výrazne prispela k rozšíreniu tohoto typu lodí v ďalších rokoch.

Obrázok blogu

V roku 1919 bola postavená na základe projektu z roku 1917 betónová loď Violette, ktorá dodnes kotví na rieke Medway v Anglicku a je to najstaršia dodnes plávajúca betónová loď na svete.

Obrázok blogu

Pred koncom prvej svetovej vojny, v dôsledku nedostatku ocele, dal prezident U.S.A. Woodrow Wilson vybudovať tzv. núdzovú flotilu, ktorá mala pozostávať z 24 betónových lodí. Kým sa však stihla výroba rozbehnúť vojna skončila a následný pokles ceny ocele spôsobil zastavenie výstavby. Dokončených bolo len 12 lodí, ktoré boli následne rozpredané súkromným firmám. Posledná dodnes plávajúca loď z tejto flotily je S.S. Peralta (dokončená v roku 1921), ktorá kotví pri Britskej Kolumbii v Kanade. Zoznam všetkých 12 lodí a ich osudy nájdete tu.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Situácia sa zopakovala počas druhej svetovej vojny, keď nemecké U-booty, organizované v tzv. vlčích svorkách efektívne likvidovali lode zásobujúce Veľkú Britániu vojenským materiálom. Fabriky v U.S.A. nestačili vyrábať toľko lodí, koľko ich nemecké svorky ničili a keďže oceľ bola opäť drahá, americká vláda znovu objednala flotilu 24 betónových lodí. Výroba jedného plavidla dĺžky vyše 100 metrov a vážiaceho takmer 3000 ton trvala približne jeden mesiac. Tentoraz sa podarilo do konca vojny postaviť všetky objednané lode, no výraznejšiu pomoc v boji poskytli len dve z nich a aj to len ako plavidlá blokujúce časť pobrežia počas vylodenia v Normandii. Po vojne boli všetky tieto lode, nesúce mená významných výskumníkov z oblasti betónu (napr. Aspdin, Smeaton, Vicat), rozpredané. Niekoľko z nich, spolu s inými betónovými loďami postavenými v prvej polovici 20-teho storočia, slúži dodnes ako vlnolamy, alebo ako turistické atrakcie. Zoznam a osudy betónových lodí z druhej svetovej vojny je spracovaný tu.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu


Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Po vojne s poklesom ceny ocele sa betónové lode dostali opäť do úzadia a väčšinou sa dnes stavajú len v chudobnejších regiónoch Ázie. Napr. v roku 2006 Čína vo svojich 600 fabrikách špecializujúcich sa na výrobu betónových lodí vyrobila malé betónové lode celkovej váhy 700 000 ton.
Rusko zase nedávno predstavilo koncept malej betónovej ponorky, ktorá by sa mohla dosať do hĺbok neprístupných oceľovým ponorkám. Myšlienka postaviť betónovú ponorku siaha až do roku 1957, kedy sa touto myšlienkou zaoberal nemecký inžinier Heinz Lipschutz. Pri koncepcii návrhu sa využíva tvar pripomínajúci tvar vajíčka, ktorý zabezpečí, že celá škrupina pri pôsobení hydrostatického tlaku bude namáhaná prevažne tlakom. Výhoda takejto ponorky nie je len v lepšej odolnosti voči torpédam a hlbšieho ponoru, ale tiež v lepšej schopnosti uniknúť nepriateľským sonarom.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Technológia betónu výrazne pokročila a dnes je dokonca možné vyrobiť z betónu čln, ktorý bez problémov unesie jedna osoba. Napr. v U.S.A sa každoročne koná súťaž medzi univerzitami v plavbe betónových kanoe. Študenti si počas roka navrhnú tvar a zloženie betónu pre svoje kanoe, ktoré po vybetónovaní zaradia do súťaže. Samozrejme na víťazstvo potrebujú nielen dobré vedomosti a zručnosť, ale aj zopár silných spolužiakov, ktorý potom kanoe poháňajú :-).

Obrázok blogu

No a ako sa stavia malá betónová loď si môžete pozrieť napr. na tejto stránke.

Peter Paulík

Peter Paulík

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  31x

Stavebná fakulta STU - Katedra betónových konštrukcií a mostovKNIHA:Mosty na území Slovenska Zoznam autorových rubrík:  Veda a filozofiaMostyStatikaVšeličo

Prémioví blogeri

Marcel Rebro

Marcel Rebro

136 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,068 článkov
reklama

SME si všimli

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Vladimír Benčík

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Príbeh ako z thrilleru - CIA na diaľku odhalila polohu Archy zmluvy

  • 4. apr
  • Páči sa: 14x
  • Prečítané: 510x
  • 1
Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Jozef Foltýn

Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Marek Glodič bol ten najslušnejší človek akého som v živote stretol

  • 3. apr
  • Páči sa: 101x
  • Prečítané: 1 841x
  • 3
Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Matúš Radusovsky

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Bohaté včelárske tradície Slovenska – od historických postupov po súčasné metódy odovzdávané z generácie na generáciu.

  • 26. mar
  • Páči sa: 6x
  • Prečítané: 327x
  • 0
O Západnom brehu...

Dávid Polák

O Západnom brehu...

...alebo o Judei a Samárii, ako tomuto územiu niektorí hovoria, sa veľa rozpráva, ale oveľa menej naozaj vie.

  • 7. mar
  • Páči sa: 17x
  • Prečítané: 949x
  • 2
John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Miloš Majšík

John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Životný príbeh chalana, potomka slovenských prisťahovalcov do USA, ktorý napriek svojej chorobe šiel za svojím cieľom.

  • 27. feb
  • Páči sa: 43x
  • Prečítané: 2 155x
  • 1
Hlava XXII v štátnom IT

Marcel Rebro

Hlava XXII v štátnom IT

Spolu s "katastrálnym vírusom" skvelá kombinácia ako stráviť pracovný deň v nekonečnom cykle

  • 17. feb
  • Páči sa: 104x
  • Prečítané: 2 046x
  • 2

Hlavné správy zo SME.sk

Vrahovia a zúfalci (píše Petra Procházková)

Petra Procházková

Vrahovia a zúfalci (píše Petra Procházková)

Ruskí navrátlici z frontu vraždia, mučia a týrajú. Beztrestne. Veď sú hrdinovia.

  • 1. apr
SaS na kongrese vylúčila z povolebnej spolupráce ďalšie dve strany, pribudli k Smeru a ĽSNS

SITA a 1 ďalší

SaS na kongrese vylúčila z povolebnej spolupráce ďalšie dve strany, pribudli k Smeru a ĽSNS

Strana si volila nových členov do orgánov.

  • 47m
Už sa na nič nehrajú. Fico s Bombicom na Slavíne sú priznaním (komentár)
Ľudia v hore nachádzajú drahokamy, na Slovensko mieria aj odborníci spoza hraníc
reklama
SkryťZatvoriť reklamu