História betónových lodí siaha až do roku 1848, keď vo Francúzsku Joseph Louis Lambot postavil prvý čln z betónu nanášaním cementovej malty na oceľovú sieť. O šesť rokov neskôr získal aj oficiálny patent na stavbu lodí z betónu pod názvom fericiment (názov ferrocement sa v anglicky hovoriacich krajinách používa dodnes v oblasti výstavby lodí z vystuženého betónu). Prvý betónový čln slúžil 60 rokov.


Prvá betónová loď s vlastným motorom bola postavená Carlom Gabellinim v roku 1896 a v roku 1912 bola na Labe v Drážďanoch spustená na vodu prvá betónová plachetnica, no a pár rokov neskôr sa vo Veľkej Británii objavili nákladné člny schopné previesť až 1400 ton nákladu. Betonáž takejto lode je znázornená na nasledujúcom dobovom obrázku:

Ďalším míľnikom bol rok 1917 keď bola postavená prvá betónová loď schopná plavby po oceáne, ktorej autorom je Nór N. K. Fougner. Loď Namsenfjord mala dĺžku takmer 26 metrov a vážila cca 400 ton. Táto loď mala nielen technický, ale aj značný ekonomický úspech čím výrazne prispela k rozšíreniu tohoto typu lodí v ďalších rokoch.

V roku 1919 bola postavená na základe projektu z roku 1917 betónová loď Violette, ktorá dodnes kotví na rieke Medway v Anglicku a je to najstaršia dodnes plávajúca betónová loď na svete.

Pred koncom prvej svetovej vojny, v dôsledku nedostatku ocele, dal prezident U.S.A. Woodrow Wilson vybudovať tzv. núdzovú flotilu, ktorá mala pozostávať z 24 betónových lodí. Kým sa však stihla výroba rozbehnúť vojna skončila a následný pokles ceny ocele spôsobil zastavenie výstavby. Dokončených bolo len 12 lodí, ktoré boli následne rozpredané súkromným firmám. Posledná dodnes plávajúca loď z tejto flotily je S.S. Peralta (dokončená v roku 1921), ktorá kotví pri Britskej Kolumbii v Kanade. Zoznam všetkých 12 lodí a ich osudy nájdete tu.

Situácia sa zopakovala počas druhej svetovej vojny, keď nemecké U-booty, organizované v tzv. vlčích svorkách efektívne likvidovali lode zásobujúce Veľkú Britániu vojenským materiálom. Fabriky v U.S.A. nestačili vyrábať toľko lodí, koľko ich nemecké svorky ničili a keďže oceľ bola opäť drahá, americká vláda znovu objednala flotilu 24 betónových lodí. Výroba jedného plavidla dĺžky vyše 100 metrov a vážiaceho takmer 3000 ton trvala približne jeden mesiac. Tentoraz sa podarilo do konca vojny postaviť všetky objednané lode, no výraznejšiu pomoc v boji poskytli len dve z nich a aj to len ako plavidlá blokujúce časť pobrežia počas vylodenia v Normandii. Po vojne boli všetky tieto lode, nesúce mená významných výskumníkov z oblasti betónu (napr. Aspdin, Smeaton, Vicat), rozpredané. Niekoľko z nich, spolu s inými betónovými loďami postavenými v prvej polovici 20-teho storočia, slúži dodnes ako vlnolamy, alebo ako turistické atrakcie. Zoznam a osudy betónových lodí z druhej svetovej vojny je spracovaný tu.






Po vojne s poklesom ceny ocele sa betónové lode dostali opäť do úzadia a väčšinou sa dnes stavajú len v chudobnejších regiónoch Ázie. Napr. v roku 2006 Čína vo svojich 600 fabrikách špecializujúcich sa na výrobu betónových lodí vyrobila malé betónové lode celkovej váhy 700 000 ton.
Rusko zase nedávno predstavilo koncept malej betónovej ponorky, ktorá by sa mohla dosať do hĺbok neprístupných oceľovým ponorkám. Myšlienka postaviť betónovú ponorku siaha až do roku 1957, kedy sa touto myšlienkou zaoberal nemecký inžinier Heinz Lipschutz. Pri koncepcii návrhu sa využíva tvar pripomínajúci tvar vajíčka, ktorý zabezpečí, že celá škrupina pri pôsobení hydrostatického tlaku bude namáhaná prevažne tlakom. Výhoda takejto ponorky nie je len v lepšej odolnosti voči torpédam a hlbšieho ponoru, ale tiež v lepšej schopnosti uniknúť nepriateľským sonarom.

Technológia betónu výrazne pokročila a dnes je dokonca možné vyrobiť z betónu čln, ktorý bez problémov unesie jedna osoba. Napr. v U.S.A sa každoročne koná súťaž medzi univerzitami v plavbe betónových kanoe. Študenti si počas roka navrhnú tvar a zloženie betónu pre svoje kanoe, ktoré po vybetónovaní zaradia do súťaže. Samozrejme na víťazstvo potrebujú nielen dobré vedomosti a zručnosť, ale aj zopár silných spolužiakov, ktorý potom kanoe poháňajú :-).

No a ako sa stavia malá betónová loď si môžete pozrieť napr. na tejto stránke.