STANICA TECHICKEJ KONTROLY
Ako to prebieha?
Napríklad takto:
Technik - "tak pán vodič teraz skontrolujeme brzdy návesu."
Vodič - "Vporiadku"
Technik - "Brzdí vám len predná náprava návesu. Ďalšie dve nie. Aha, tu je všimné? Tak skontrolujeme 3x tú istú nápravu a je to v cajchu. Nech sa páči, nálepka, že technický stav je vporiadku."
Vodič sa nesťažuje. Nereklamuje to na firme, pretože nechce, aby na neho vrieskal šéf. Sadne za volant aj keď porušuje nariadenie, ktoré mu zakazuje nastúpiť cestu s vozidlom, ktoré nevyhovuje technickému stavu. Robí to ale vedome a neskutočne tým riskuje. Až kým sa niečo nestane.
Alebo to prebieha takto:
Zahraničná firma s pobočkou na Slovensku. Jej autá nevideli územie SR. EČV boli doručené do zahraničia. A po roku aj nové nálepky zo slovenskej STK.
Vodič sa nesťažuje. Prišiel by o prácu, možno by dostal aj po papuli od „maníka", ktorý takúto vec zorganizuje a nabalí sa na tom. Sadne za volant aj keď ......
Nehovoriac o tom, že je to pre firmu lepšie, ak v nej nepracuje jeden jediný občan SR... Rumun, alebo Bulhar sa sťažovať nebude. Nevie komu. A kedy? Veď absolútne netuší nič, o nejakom Slovensku. ( v lepšom prípade má aspoň prihlášku k prechodnému pobytu v sídle firmy - poštovej schránke). V tom horšom je zamestnaný v SK firme bez toho, aby na územie Slovenska vôbec vstúpil.
V oboch prípadoch sa z vodičov stávajú zabijaci. A v oboch prípadoch dobrovoľní.
Som profesionálny vodič. STK som stále využíval ako diagnostiku. Diagnostiku stavu vozidla. STK pre mňa stále znamenala inštanciu, ktorá diagnostikuje prípadné nedostatky, a ja ako vodič trvám na ich odstránení. A verím, že nás je viac. Z poslednej firmy, kde kolega navrhol, že vybaví nálepky, bez nutnosti jazdy na Slovensko, som odišiel. A to nezaberali ani argumenty o jeho debilite a o tom, že na takomto aute síce 4 týždne jazdí on, ale po tejto dobe už iný vodič, a teda že ho vystavuje neúmernému riziku. Našťastie to majiteľ firmy odmietol a autá poctivo navštevujú slovenské STK. Ale je veľa firiem, ktoré tak nerobia. A to chcem v rámci Provo doriešiť.
A existuje aj neskutočne veľa vodičov , ktorí takéto konanie tolerujú. Pravidelne sadajú do áut, ktoré vyhovujú alebo nie. A kričia, až keď sa na povestnom džbáne ucho odlomí.
A pre zopár ľudí je to neskutočne výnosný biznis
Preto vyzývam všetkých kolegov: Máte podozrenie alebo vedomie, že STK vášho auta bola falšovaná?
Urobte fotografiu EČV vozidla a zároveň aj fotografiu nálepky. Odošlite na mail do Provo. A nechajte Provo, aby danú vec postúpilo zodpovedným orgánom. Nejde o postih firmy. Ide o stanice STK, ktoré takéto niečo umožňujú. Všetko anonymne.Provo urobí podanie za vás. A ak na fotografiách nie je dátum, nie je možné identifikovať, kto a kedy túto fotografiu urobil.
Chlapi. Zodpovednosť je len a len na vás. Tak sa začnime správať zodpovedne.