Za tento zákon si môžu aj samotní "prevádzkovatelia osobnej dopravy". Ľudia, ktorí vykonávali aj služby TAXI, a pritom nemuseli spĺňať také isté podmienky ako prevádzkovatelia "originál TAXI". Ale v podstate tento zákon likviduje podstatnú časť segmentu prepravy osôb. Niekoľko príkladov:
Predstavte si: Dedina, do ktorej nie je absolútne rentabilné prevádzkovať pravidelné autobusové spoje. Do decembra 2013 tam funguje osobná preprava. Nejaký občan tam prevádzkuje prepravu osôb do mesta (zamestnania) na základe živnosti. Cena dohodou.
Predstavte si, že ten občan platí riadne dane (nereálne, ale predstavte si to), priznáva príjem a všetko funguje ako má. VÚC nemusí dotovať prevádzku drahého autobusu, občania nastúpia do auta pred domom a 9 ľudí (vrátane vodiča) sa prepraví z bodu A do B. Určite aj menšia záťaž na ekológiu, na cesty a hlavne premávku (namiesto 2 - 9 áut, jeden 9 miestny mikrobus).
Od decembra? Takéto auto v zákone už neexistuje. TAXI. Odborná spôsobilosť, finančná spôsobilosť, auto staré max 5r alebo 150000km, taxameter, odborná skúška vodiča, nápis TAXI, preukaz vodiča taxislužby.. A to už nehovorím o detailoch typu (citujem zo zákona):
§ 26
(4) Dopravca môže uzavrieť zmluvu o preprave osôb s cestujúcim
a) prostredníctvom vodiča vozidla taxislužby na stanovišti taxislužby alebo kdekoľvek na území určenom v koncesii, kde sa počas jazdy bez cestujúceho nachádza s vozidlom taxislužby,
b) vo svojom sídle, na inom vopred zverejnenom mieste alebo na obvyklej zastávke vozidla taxislužby na pravidelnej trase, ktorá však nesmie byť súbežná s trasou autobusovej linky alebo
c) prostredníctvom dispečingu.
A teraz si predstavte, že máte v aute 8 samostatných cestujúcich. Ako im budete účtovať dopravu? Ako im každému vytlačíte daňový doklad samostatne? Ako to rozúčtovať?
Na toto už tvorcovia zákona nemysleli, keďže všetko POD 9 MIEST je TAXI.....
Po decembri? Daný prepravca odovzdá živnosť. Dane ktoré platil, už nebudú. Namiesto jedného mikrobusu 2- 9 áut....
Alebo to bude robiť načierno a dane aj tak nebudú. Pri každej kontrole na ceste bude tvrdiť, že vezie 8 kamarátov. Problém bude pri prípadnej nehode. Zrazu kamarát s trvalými následkami môže žiadať poistné krytie. A možno sa v poisťovni prevalí, že to nebol kamarát, ale klient na čierno...
Predstavte si
Auto, ktoré pravidelne do decembra vozí pracujúcich za prácou do zahraničia. Ošetrovateľky, au pair, kohokoľvek. Firma funguje, platí dane a poskytuje adekvátne služby. Legálne.
Po decembri je toto auto TAXI. Odborná spôsobilosť, finančná spôsobilosť, auto staré max 5r alebo 150000km, taxameter, odborná skúška vodiča, nápis TAXI, preukaz vodiča taxi služby...
AD1: Všetko zbytočnosti, ktoré pri tejto preprave nemajú absolútne opodstatnenie. Alebo je nejaký význam robiť skúšku vodiča taxi služby pre vodiča premávajúceho na trase napríklad Michalovce - Viedeň?
AD2: Legálne toto TAXI auto nesmie nabrať cestujúcich v zahraničí na cestu zo zahraničia domov (litera zákona). Takže polovičku cesty absolvuje naprázdno, a druhé hypotetické auto, ktoré zase dovezie ľudí zo zahraničia sa zas naprázdno vráti napäť. Logika? Ekológia?
AD3: Vykonávať túto prepravu na taxameter zas znemožňuje vydať doklad o zaplatení pre jednotlivých klientov.
AD4: Spomínanú trasu si na taxameter asi nezaplatí nikto... takže žiadny prísun do štátnej kasy....
Mohol by som takto pokračovať ďalej.
§ 57 spomínaného zákona uvádza: Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe.
a jedným z nich je:
4. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/33/ES z 23. apríla 2009 o podpore ekologicky a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy (Ú. v. EÚ L 120, 15. 5. 2009).
Likvidáciou osobnej prepravy na Slovensku sa tejto smernici, už len podľa jej názvu, ABSOLÚTNE ODPORUJE. Veď namiesto toho, aby sa 9 ľudí dostalo niekde jedným autom, budú sa tam prepravovať 2 - 9-timi autami.Na úradoch sa človek nedozvie nič. Výklad tohto zákona na niektoré oblasti totiž vôbec nie je jednoduchý, a tak kompetentní mi nijako nepomohli.
Preto žiadam vás, čítajúcich, o pomoc nielen pre mňa.
Chcem prevádzkovať medzinárodnú prepravu osôb autom, ktoré má 9 miest vrátane vodiča. Legálne. S profivodičom za volantom. Miesta pre sedenie poistené, s patričným komfortom. Denná tlač, káva.
Jedná sa o prepravu na trase SK - B. Jedna cesta týždenne. Mimo týchto ciest auto stojí.
Preprava charterovým systémom pre zmluvných klientov. 8 ľudí vyzdvihnem v BA a doveziem do miesta určenia v Belgicku. Rozvoz pracovníkov po jednotlivých spoločnostiach a zároveň naloženie pracovníkov vracajúcich sa domov.
Podľa platného zákona musí auto spĺňať podmienky TAXI: - nepotrebný taxameter, nepotrebné logo taxi, a v prípade taxi nesmiem nabrať klientov na cestu späť.
Vodič musí spĺňať podmienky taxi. Z časti zbytočnosť. Vodič je profesionál a spĺňa všetky podmienky profesionálneho vodiča kamiónu (vyššia náročnosť).
Podľa úradníkov nie je možné prenajímať auto aj s vodičom. Zaujímavé - ako to teda riešia prenajímatelia limuzín?
V mojom prípade sú ale klienti z 8-mich rôznych firiem. Je možné prenajať auto ôsmim spoločnostiam naraz?
Ak absolútne nelogicky dodržím literu zákona a založím taxislužbu, splním podmienky pre udelenie licencie, doložím odbornú spôsobilosť, finančnú spôsobilosť, skúšky vodiča, zabudujem taxameter a capnem na strechu taxi....A nepoužívam to vozidlo ako taxi.. Vozidlo budem používať na charterovú prepravu. Bez zapnutia taxametra? Prečo ho potom zákon vyžaduje, alebo mi nanucuje klasifikáciu taxislužby?
UPOZORNENIE: Nehľadám cestu ako obísť zákon. Len je nezmyselné spĺňať absurdné požiadavky, z dôvodu nedokonalého zákona. A v tomto ohľade, je tento zákon nič len paškvil.
Toľko problémov pre jeden nedokonalý zákon..
Zaberie kolektívna skúsenosť? Poradíte ako na to?