Komunikácia firiem má silu, ak je úprimná, premyslená a odráža aj jej reálne činy, vysvetľuje odborníčka na komunikáciu

Na inKonferencii 2024 vystúpila odborníčka na komunikáciu Alexandra Katkinová zo spoločnosti Seesame.

Komunikácia firiem má silu, ak je úprimná, premyslená a odráža aj jej reálne činy, vysvetľuje odborníčka na komunikáciu
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Reprezentatívny prieskum Ako sa máte, Slovensko? agentúr Seesame a MNFORCE so Slovenskou akadémiou vied ukázal, že až 62 percent Slovákov a Sloveniek vníma tému práv LGBTI+ ľudí ako polarizujúcu. V takomto spoločenskom nastavení by sa mohli firmy rozhodnúť, že je pre ne pohodlnejšie tému nekomunikovať. Odborníčka na komunikáciu Alexandra Katkinová však v nasledujúcich bodoch vysvetľuje, prečo je v záujme firiem hovoriť o zrovnoprávnení LGBTI+ ľudí, a prečo je dôležité, aby práve firmy tieto témy komunikovali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

 

Prečo je v záujme firiem komunikovať témy spojené s právami LGBTI+ ľudí? 

Samotní zamestnanci a zamestnankyne očakávajú, že firmy budú podporovať inklúziu a diverzitu. „Podľa prieskumu Seesame a agentúry MNFORCE z mája 2024 až 58 percent mladých ľudí vo veku 18 až 29 rokov považuje podporu diverzity a inklúzie na pracovisku za dôležitú pri rozhodovaní o tom, či budú pre firmu pracovať, alebo nie,“ približuje situáciu Alexandra Katkinová. 

Podľa Katkinovej inkluzívne pracovné prostredie prispieva k lepšiemu fyzickému a psychickému zdraviu zamestnanectva, čo vedie k lepšej produktivite a kreativite. Nemusia pociťovať menšinový stres, môžu sa cítiť sami sebou a lepšie sa sústrediť na samotnú prácu. „Zníženie takéhoto rizika sa vie odraziť aj v ekonomickom napredovaní firmy, pretože takýto zamestnanci/kyne sú aj lojálnejší,“ vysvetľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Zákazníci tiež podľa nej preferujú nákup od spoločensky zodpovedných firiem. Prieskum agentúry Focus z minulého septembra ukázal, že 70 percent ľudí považuje zdravé a bezpečné pracovné podmienky za jedny z najdôležitejších atribútov zodpovedného podnikania. „Podpora diverzity a inklúzie dokáže v rámci firmy prispieť k pozitívnemu imidžu značky, čo zvyšuje dôveru zákazníkov aj ochotu nakupovať jej produkty,“ dodáva Katkinová.

 

Prečo je dôležité, aby práve firmy komunikovali tému zrovnoprávnenia LGBTI+ ľudí? 

„Pri témach s rozdielnymi názormi sme ochotní diskutovať s ľuďmi,  ktorým dôverujeme, a s ktorými máme zdieľanú spoločnú skúsenosť mimo konfliktnej témy. Môže to byť rodina, priatelia, ale aj firmy,“ hovorí Katkinová.

SkryťVypnúť reklamu

Dáta z prieskumu Ako sa máte, Slovensko? ukazujú, že firmy sú dlhodobo považované za najdôležitejší zdroj informácií. Aj preto je podľa Katkinovej dôležité, aby si uvedomili, aký majú obrovský mandát hovoriť o postavení LGBTI+ ľudí a je na nich, ako s touto dôverou naložia. 

Alexandra Katkinová na inKonferencii 2024.
Alexandra Katkinová na inKonferencii 2024.  (zdroj: Iniciatíva Inakosť)



Ako tému LGBTI+ ľudí priniesť do firiem a ako o nej hovoriť?

„Téma práv LGBTI+ ľudí si vyžaduje extrémne citlivý a premyslený prístup. O to viac v dnešnej polarizovanej spoločnosti,“ vraví Katkinová. Úplným minimom je podľa nej vytvárať rešpektujúce a bezpečné prostredie pre svojich zamestnancov a zamestnankyne. Začína pevným záväzkom vedenia firmy a otvoreným hlásením sa k hodnotám diverzity a inklúzie. Vedenie by malo mať jasne stanovenú stratégiu a následne tieto hodnoty pretavovať do praxe. 

SkryťVypnúť reklamu

Základom je tiež presadzovať a komunikovať politiku nulovej tolerancie diskriminácie voči LGBTI+ zamestnanectvu a používať rešpektujúci a nezraňujúci jazyk naprieč celou komunikáciou firmy. „Pokiaľ nie je vedenie v zásadách autentické a zostáva len pri prázdnych vyjadreniach, zamestnanci/kyne sa nebudú cítiť motivovaní vyznávať tieto hodnoty. Nebudú tiež cítiť podporu a bezpečie v pracovnom prostredí,“ dodáva Katkinová. 

Vo väčšej firme je vyššia pravdepodobnosť rozmanitosti kolektívu. Neoddeliteľnou súčasťou je podľa Katkinovej vzdelávanie v podobe workshopov, školení alebo interných kampaní. Firma môže mať tiež zamestnancov/kyne, ktoré sú ambasádormi týchto tém. Dávajú im ľudskú tvár a aktívne ich komunikujú dovnútra. Firmy si taktiež vedia zavolať na pomoc aj externých expertov, v čom pomáha aj Iniciatíva Inakosť. 

Rovnako dôležité je vytvárať ľuďom bezpečný priestor pre spätnú väzbu a zdieľanie skúseností. Dobrým nástrojom je anonymný dotazník medzi zamestnancami, na základe ktorého vedia firmy upraviť svoje politiky. 

Firmy však musia rátať aj s negatívnou spätnou väzbou. „Vedenie by malo byť pripravené rozprávať sa otvorene s kolegami s iným názorom a vypočuť si ich kritické postoje, pokiaľ nie sú nebezpečné a extrémistické. Je potrebné, aby aj oni dostali priestor, cítili sa vypočutí a podporovaní,“ približuje Katkinová. 

Podľa jej slov je tiež v poriadku, ak sa firma rozhodne tému práv LGBTI+ ľudí externe nekomunikovať, pokiaľ sa na to necíti, alebo na to nie je pripravená. „Oveľa dôležitejšie je mať pevný základ vo vnútri firmy. Ak firma komunikuje externe bez internej komunikácie, môže získať od zamestnancov/kýň negatívnu spätnú väzbu. Zamestnanci/kyne sú pritom najlepší ambasádori/ky tém firmy,“ dodáva.

Alexandra Katkinová

Pôsobí v komunikačnej agentúre Seesame ako odborníčka na komunikáciu pre firmy, neziskové organizácie a zástupcov verejného sektora. Komunikácii tém inklúzie a diverzity sa venuje od teroristického útoku v Teplárni. Začala pomáhať so strategickou komunikáciou vtedy vzniknutej iniciatíve Ide nám o život a radila tiež firmám, ako sa k situácii postaviť. Z toho vznikla aj Firemná výzva na zlepšenie práv a života LGBTI+ ľudí na Slovensku.

inKonferenciu organizuje Iniciatíva Inakosť s cieľom podporiť odbornú a vecnú debatu o postavení LGBTI+ ľudí a prispieť tak k ich akceptácii a zrovnoprávneniu v spoločnosti. Štvrtý ročník konferencie sa uskutočnil vďaka podpore Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku, Veľvyslanectva Francúzskej republiky na Slovensku, Johnson & Johnson, Slovak Parcel Service, Freshfields a Euractiv.


Autorkou textu je Alžbeta Kyselicová.

Iniciatíva Inakosť je občianske združenie, ktoré usiluje o vytvorenie bezpečného prostredia a lepšieho miesta pre život LGBTI+ ľudí na Slovensku tak, aby sa cítili akceptovaní, rešpektovaní a rovnoprávni. Podporte poskytovanie odborného právneho, psychologického a sociálneho poradenstva LGBTI+ ľuďom. Darujte teraz. Ďakujeme.

Iniciatíva Inakosť

Iniciatíva Inakosť

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  11x

Občianske združenie Iniciatíva Inakosť sa zasadzuje o vytváranie férovej spoločnosti, v ktorej sú všetci ľudia slobodní a sú si rovní v dôstojnosti a právach. Naším poslaním je zlepšovať život LGBTI+ ľudí na Slovensku, aby mohli byť sami sebou, cítili sa bezpečne a boli rešpektovaní a prijatí. Robíme to prostredníctvom obhajoby ich ľudských práv, vzdelávaním, organizovaním kultúrnych podujatí, dosahovaním systémových zmien cez právne spory, ale aj prinášaním príbehov LGBTI+ ľudí, ich rodín a detí, s cieľom meniť verejnú mienku na Slovensku. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáinKonferencia

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

219 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama

SME si všimli

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Vladimír Benčík

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Príbeh ako z thrilleru - CIA na diaľku odhalila polohu Archy zmluvy

  • 4. apr
  • Páči sa: 21x
  • Prečítané: 1 208x
  • 1
Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Jozef Foltýn

Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Marek Glodič bol ten najslušnejší človek akého som v živote stretol

  • 3. apr
  • Páči sa: 132x
  • Prečítané: 3 794x
  • 4
Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Matúš Radusovsky

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Bohaté včelárske tradície Slovenska – od historických postupov po súčasné metódy odovzdávané z generácie na generáciu.

  • 26. mar
  • Páči sa: 7x
  • Prečítané: 429x
  • 0
O Západnom brehu...

Dávid Polák

O Západnom brehu...

...alebo o Judei a Samárii, ako tomuto územiu niektorí hovoria, sa veľa rozpráva, ale oveľa menej naozaj vie.

  • 7. mar
  • Páči sa: 19x
  • Prečítané: 1 071x
  • 2
John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Miloš Majšík

John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Životný príbeh chalana, potomka slovenských prisťahovalcov do USA, ktorý napriek svojej chorobe šiel za svojím cieľom.

  • 27. feb
  • Páči sa: 44x
  • Prečítané: 2 334x
  • 1
Hlava XXII v štátnom IT

Marcel Rebro

Hlava XXII v štátnom IT

Spolu s "katastrálnym vírusom" skvelá kombinácia ako stráviť pracovný deň v nekonečnom cykle

  • 17. feb
  • Páči sa: 107x
  • Prečítané: 2 197x
  • 2

Hlavné správy zo SME.sk

O zubné benefity požiadali už tisíce ľudí. Ako budú vyzerať, povedala už aj Union
Bombic pokračuje v nenávistných príspevkoch. Vyšetrovateľ nevie, čo s ním
Prieskum Focusu: Matovičovo hnutie predbehlo SaS, KDH preskočilo Republiku

TASR a 1 ďalší

Prieskum Focusu: Matovičovo hnutie predbehlo SaS, KDH preskočilo Republiku

Prvá trojica strán v apríli stratila.

  • 36m
V takejto situácii sme nikdy neboli. Čaká nás najťažšie obdobie, tvrdí Kmotrík
reklama
SkryťZatvoriť reklamu