Borneo Sporenburg bridge
Most je jedným z troch mostov postavených v Amsterdame v rámci prepojenia častí Borneo a Sporenburg. Dva z nich sú typické priehradové mosty tretí z nich, ktorý slúži pre peších a cyklistov sa tak nazvať už nedá. Keďže ale ten extravagantný tvar nie je priveľmi silený musím uznať že sa mi tento most celkom páči.


Golden Horn
Most ktorý ešte pred 500 rokmi navrhol Leonardo da Vinci bol postavený v roku 2001 v Nórsku. A aj keď boli pôvodne dve alternatívy, a to kamenný a drevený, nakoniec zvíťazila drevená alternatíva. Samozrejme most bol prepočítaný modernými metódami a nakoniec bol postavený v zmenšenom merítku s rozpätím 100 metrov. Most v merítku 1:1 má byť postavený v dohľadnej dobe v Turecku.


Hanging Bridge of Bilbao
Španieli vyriešili premostenie jednej rieky v roku 1983 naozaj svojsky a to kombináciou 150 metrov dlhého mosta s akousi podvesenou kompou. Na jednej stane s autom nastúpite a most vás doslova prevezie na druhú stranu :-)


Henderson waves bridge
Most pre peších premosťuje jedno údolie v Singapure vo výške 36 metrov. Z jednej strany mosta sa môže zdať, že jeho geometria je mimoriadne komplikovaná no v skutočnosti je však mostovka riešená úplne bežným spôsobom. Efekt zvlneného tvaru sa dosiahol tým, že na jednej strane mosta sú vytvorené oblúky pomocou pripojeného ohnutého oceľového profilu. Chodci však prechádzajú most po rovnej ploche



Čínske mosty na Jinji Expressway
Diaľnica vedúca cez pohorie v provincii Shanxi si vyžiadali zopár naozaj unikátnych riešení. Väčšina mostov bola dokončené v roku 2008. Ťažko bolo vybrať len jeden no myslím, že tento si to právom zaslúži. Výstavba tohto visutého mosta, ktorý sa klenie nad údolím vo výške 370 metrov začínala prestrelením oceľového lana ponad údolie pomocou vojenskej rakety.


Banpo bridge
Most premosťuje rieku Han v hlavnom meste Kórei. Most kedysi nebol ničím zaujímavý až kým nebol prerobený na lákanie turistov. Riešenie bolo v celku jednoduché - stačilo z neho spraviť obrovskú fontánu s farebným podsvietením.


Visuté mosty v Nepále a Pakistane
Najstarší typ konštrukcie mosta, ktorým sa dali preklenúť veľké rozpätia sa v značnej miere používa aj dnes. Moderný návrh samozrejme zaručuje pomerne vysokú bezpečnosť , no na mnohých miestach sa ešte aj v dnešnej dobe navrhujú tieto mosty pre peších len pomocou veľmi zjednodušených prepočtov (ak sa vôbec nejaký spraví). Pre porovnanie som vybral jeden modernejší postavený v Nepále na ktorom je vidieť aj laná zabezpečujúce stabilitu mosta vo vetre a jeden z Pakistanu, ktorý okrem preklenutia údolia ponúka aj extrémny adrenalínový zážitok.


Frias de Oliviera Bridge
Zavesený most s pylónom v tvare písmena X a križujúce sa zakrivené mostovky sú riešením, ktoré sa len tak nevidí. Tento most celkovej dĺžky 1600 metrov bol postavený v roku 2008 v Sao Paolo.


Kawazu-Nanadaru Loop Bridge
Charakter krajiny jednej z lokalít Japonska si vyžiadal veľmi neobvyklé riešenie prepojenia cesty vedúcej v horskom teréne s nižšie položeným údolím. Aj keď bolo viacero variant nakoniec sa zvolil most (rampa) v tvare dvojitej špirály priemeru 80 metrov, ktorou môžu autá zostupovať do 45 metrov nižšie položenej oblasti.


Posledným zo série je už spomínaný most v Rusku. Most je netradičný najmä tým že nikam nevedie. Jednoducho je postavený na jednej strane údolia a schody v ňom vedú nad údolie a tam končia. V podstate je to most pre peších no bez akéhokoľvek logického významu alebo účelu postavený v malej ruskej dedine.A aby toto ešte nebolo dosť, bláznivejšie meno mu dať ani nemohli -volá sa most nádeje :-)


Most je stavba, ktorá svojim vzhľadom môže výrazne ovplyvniť ráz mesta alebo nejakej lokality v ktorej je postavený. Je preto vždy potrebné vhodne zvoliť jeho tvar, tak aby spĺňal základné požiadavky dopravy na ňom a pod ním, bol atraktívny a zároveň aj čo možno najlacnejší .. otázne potom ostáva, ktorý most sa oplatí viac ... drahší a extravagantnejší most možno priláka viac turistov no nie je to vždy pravidlom. Tiež hranica medzi pekným a škaredým môže byť niekedy veľmi tenká pričom vždy záleží na subjektívnom názore toho kto ten most hodnotí.
Neexistuje žiadne pravidlo ako postaviť most, ktorý by bol ocenený väčšinou obyvateľstva, no všeobecne platí, že tvar akejkoľvek konštrukcie by mal kopírovať tok vnútorných (statických) síl od zaťaženia. Napriek tomu, že bežný ľudia sa do statiky nerozumejú, vždy akosi vycítia ak je konštrukcia postavená v rozpore s logikou statiky a pohľad na takú konštrukciu v nich potom vyvoláva akýsi zvláštny pocit a neistotu, ktorú však priamo definovať nevedia. Ak potom aj požiadate ľudí aby vybrali most z náčrtov, ktorý sa im najviac páči, väčšinou nezvolia most s najviac dokrúteným tvarom, ale most ktorý je aj staticky najlogickejší ... aj keď si to samozrejme vôbec neuvedomujú. Túto skutočnosť by si v prvom rade mali uvedomiť aj mnohí architekti, ktorý pri svojich návrhoch často ignorujú samotnú zemskú príťažlivosť.